چهارشنبه، آذر ۲۴، ۱۳۸۹

لورنا لافت خاطره مادرهنرمند خود جودی گارلند را زنده نگاه می دارد


لورنا لافت خاطره مادرهنرمند خود جودی گارلند را زنده نگاه می دارد
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Lornaloftjudygarland-2010-12-15-111962949.html

«جودی گارلند» بازیگر و خواننده قدیمی هالیوود از کودکی با شرکت درفیلم های مختلف ازجمله در نقش«دوروتی» در فیلم موزیکال «جادوگر شهر زمرد» و اجرای کنسرت های پرطرفدار در سراسر دنیا هواداران بیشماری پیدا کرد که هنوز هم چون اعضای خانواده هنرمند او، یاد این ستاره فقید را زنده نگاه می دارند.

جودی گارلند درسال ١٩٦٩ درگذشت. دختر او «لورنا لافت» که در آن دوران کودک خردسالی بیش نبود هرگز با مسئله مرگ مادر کنار نیامد. اما امروز او توانسته است میراثی که جودی گارلند از خود باقی گذاشته است را با اجرای ترانه های بیادماندنی قدیمی او زنده نگاه دارد.

جودی گارلند یک زن هنرمند با استعدادهای گوناگون دررشته های مختلف هنری بود. او پس از موفقیتی که در فیلم کلاسیک و فانتزی «جادوگرشهر زمرد» در سال ١٩٣٩ پیدا کرد ناگهان تبدیل به یکی از «بت» های بی بدیل هالیوود شد. فیلم بعدی او به نام «ستاره ای طلوع می کند» A Star is Born ماجرای به شهرت رسیدن یک ستاره نوجوان و زیبا در هالیوود را به نمایش می گذاشت. این فیلم زندگی حرفه ای «جودی گارلند» را به عنوان یک بازیگر موفق سینما تثبیت کرد. پس از آن این ستاره فعالیت های هنری خود را به تلویزیون و صحنه تئاتر گسترش داد و در نمایش های موزیکالی چون «شیکاگو» نقش آفرینی کرد.

جودی گارلند دو دختر داشت که هر دوی آن ها نیز حرفه خوانندگی و بازیگری را دنبال کردند. لیزا مینلی، حاصل ازدواج کوتاه جودی گارلند با کارگردان سینما «وینسنت مینلی» بود که تبدیل به یکی از بزرگ ترین ستاره های دهه شصت و هفتاد میلادی شد و در سال ١٩٧٢ برای ایفای نقش اول فیلم «کاباره» جایزه اسکار بهترین بازیگر زن سال را از آن خود ساخت.

دختر کوچک تر جودی گارلند، لورنا لافت، نتیجه ازدواج این هنرمند با سومین همسرش – سید لافت – بود که امروزه با بازخوانی ترانه های قدیمی «جودی گارلند» روی صحنه خاطره مادرخود را زنده نگاه می دارد.

تازه ترین آلبوم «لورنا لافت» به نام «ترانه هایی که مادرم به من آموخت» The Songs My Mother Thought Me است که در آن لافت ترانه های قدیمی «جودی گارلند» را با شیوه های تازه ای عرضه کرده است.

جودی گارلند در طول دوران زندگی دچار بیماری های مختلف بود و همین مسلئه باعث شد تا او از داروهای آرام بخش و الکل برای تسکین دردهای خود استفاده کند. لورنا لافت، زندگی و دردهای روزمره مادر خود را در کتابی که به نام «من و سایه من»Me & My Shadow درسال ١٩٩٨ بچاپ رساند تفسیر کرده است. وقتی «جودی گارلند» در سن ٤٧ سالگی به طور تصادفی با استفاده زیاد از قرص های خواب آوردرگذشت دختربچه کوچکی بیش نبود.

لورنا که از نوجوانی به خوانندگی و اجرای برنامه روی صحنه اشتغال داشته است می گوید سال ها طول کشید تا او توانست با مرگ نا بهنگام مادرش کنار بیاید:«من فکر می کنم در سنین چهل سالگی به بعد است که شما می توانید به گذشته برگردید و فکر کنید واقعا چه اتفاقی افتاد؟ همین مسئله برای من پیش آمد. یعنی من تا چهل سالگی هرگزترانه های مادرم را نخوانده بودم. چرا که این کار برایم بسیار دردناک بود. من در واقع از میراثی که او برایم بجای گذاشته بود سال های سال فرار کرده ام چون نمی خواستم درد نبود او را مستقیما احساس کنم.»

امروز، لورنا لافت ٥٧ ساله است. روی صحنه و روی آلبوم تازه، او با فرزندانش درباره مادربزرگی که هرگز ندیده اند صحبت می کند:«اگر او را می شناختید حتما دوستش می داشتید. ماما کارهای جالبی می کرد و گاهی با لباس دلقک ها روی صحنه آدم ها را می خنداند و بودن با او آدم را سرخوش و سرحال می کرد.»

جودی گارلند پنج بار ازدواج کرد اما لورنا لافت معتقد است هم بخشی های مادرش به دنیای هنر به مراتب مهم تراز وقایعی است که در دوران زندگی کوتاه این ستاره بر او گذشته است:«من فکر می کنم هنر مادرم مسئله ای تثبیت شده است. او از یک نیروی هنری خارق العاده برخوردار بود و فیلم های او تا آخر دنیا و سال ها پس از ما باقی خواهد ماند. ترانه ها و صفحه هایی که با صدای او ضبط شده اند، شوهای تلویزیونی او، همه و همه هدایایی هستند که او به مردم زمانه خود هدیه کرده است و امروزه نسل های بعدی هم از آن لذت می برند. درنهایت جودی گارلند اسطوره ای است که هرگز نمی میرد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ