پنجشنبه، دی ۲۳، ۱۳۸۹

فيروزه خطيبی-حامد نیک پی و انتشار آلبوم تازه «دیوانه تر»


حامد نیک پی و انتشار آلبوم تازه «دیوانه تر»
فيروزه خطيبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Hamednikpay-2011-1-13-113552749.html

حامد نیک پی، آهنگساز، خواننده و نوازنده ساکن سن فرانسیسکو اخیرا آلبوم تازه ای به نام «دیوانه تر» که نام انگلیسی Spellbound برای آن انتخاب شده را به طور مستقل تهیه، ضبط و منتشر کرده است.

این آلبوم مجموعه ای است از آواها و ملودی های ایرانی که با ریتم هایی از موسیقی فلامنکو و جاز هماهنگ شده است. کلام های آن برگزیده ای است از اشعاربرانگیزنده مولانا و شاعران معاصر ایرانی وموسیقی است که با سبک خاص خوانندگی « حامد» جلوه های تازه ای از هنر و استعداد این خواننده جوان را به نمایش گذاشته است.

حامد که در سال ۱۹۷۷ و در ایران متولد شده است از هفت سالگی به تشویق مادری که به شعر و موسیقی ایرانی عشق می ورزید به یادگیری ساز و نوازندگی علاقمند شد و در سن ۹ سالگی به آموختن تار و سه تار در مکتب بزرگانی چون هوشنگ ظریف، زیدالله طلوعی، عطاء الله جنگوگ ، فرخ مظاهری و داریوش پیرنیاکان پرداخت.

حامد یکی از پیشروان موسیقی تجربی و تلفیقی ایرانی به شمار می رود که توانسته است باشناختی که از ریشه های این موسیقی و مهارتی که در نواختن چند نوع سازسنتی مختلف دارد هم چنین به خاطر استفاده مناسب از مفاهیم شعری، معیارهای تازه ای را در شیوه موسیقی و خوانندگی خاص خود بوجود بیاورد.

حامد در چند سال گذشته دو آلبوم «گذر تنها» و «آسوده» را در آمریکا منتشر کرده است. این دو آلبوم هریک دارای سازبندی های تازه و نوآوری هایی هستند که موسیقی سنتی ایرانی را به موسیقی جهانی نزدیک تر می سازد. او یکی از نخستین هنرمندان خارج از کشور بود که در دوران وقایع پس از انتخابات خرداد و آغاز جنبش سبز همبستگی خود را با هموطنان خود در داخل مملکت اعلام کرد و ترانه «مالک این خاک» با شعر و آهنگی از او به همین مناسبت ساخته شد و به شدت مورد توجه قرار گرفت.

حامد نیک پی در یک گفتگو با وبسایت فارسی صدای آمریکا در مورد آلبوم تازه «دیوانه تر» که به طور مستقل و با لیبل خود او منتشر شده است می گوید:«هنرمندان معمولا محدود به شرکت های صفحه پرکنی و لیبل هایی هستند که از چندین سال پیش تا به حال وجود داشته است اما من در اینجا یاد گرفته ام که موزیسین های مستقل هم می توانند از طریق اینترنت آلبوم هایی تولید کنند وبرای آن تبلیغ کنند و با یاد گرفتن نرم افزار های ادیت بخش تولید این کارها را هم به دست خود بگیرند. همین مسئله باعث شد که من تصمیم بگیرم و لیبل مستقل خودم را شروع کنم و امروز پس از سه سال بالاخره توانستم «زنگ رکورد» Zang Record را به عنوان یک شرکت تولید موسیقی مستقل پایه گذاری کنم .خوشبختانه اینجا اگر دنبالش باشند به خصوص از طریق اینترنت، هم از لحاظ تولید و هم از لحاظ پخش می توانند اغلب این کارها را خودشان انجام بدهند. اینطور نیست که همیشه همه هنرمندان نیاز به داشتن ارتباط با یک شرکت تولید و پخش داشته باشند. البته آن ها کمک دهنده و منسجم تر هستند.»

حامد نیک پی در مورد آلبوم «دیوانه تر» می گوید:«همیشه شروع کار روی یک آلبوم تازه برای من یک پروژه تجربی بوده است. مجموعه ای است از آرزوها و خواسته های من و جایی است که صدایی که در ذهنم برخاسته است را در آن می گنجانم و شکل می دهم. همیشه همین مسئله برای من مطرح بوده و حالا ممکنه این آلبوم موفق باشه و یا نباشه. بعضی ها ممکنه خوششان بیاید و بعضی ها هم نه اما من به صورت یک پروژه بهش نگاه کرده ام.»

حامد می گوید آلبوم «دیوانه تر» با آلبوم های دیگر او تفاوت هایی اساسی دارد:«در آلبوم های دیگر، من همیشه روی موسیقی «فلامنکو» بیشتر تمرکز داشته ام تا موسیقی ایرانی. اما این بارفضا سازی محلی و سنتی در این آلبوم بیشتره و تنظیم ها و هارنونی های سمفونیک ایرانی هم در آن بیشتره. یعنی نسبت به آلبوم قبلی یک مقداری رنگ آمیزی سازبندی فلامینکو و جاز هم در آن استفاده شده.»

حامد می گوید در کنسرت هایی که سال گذشته برای آلبوم آسوده داشته فرصتی پیش آمد تا با فرزین فرهادی آهنگسازو نوازنده ساکن لس آنجلس همکاری کند:«این کنسرت فضایی به من داد که تصمیم گرفتم در این آلبوم تازه ازآن فضا استفاده کنم. فرزین فرهادی در ضمن تهیه کننده آلبوم «دیوانه تر» هم هست و با شروین مهاجربرای تهیه و انتشار این آلبوم خیلی به من کمک کردند. این درواقع یک کار گروهی درست و منصفانه و صادقانه بوده است و من تا امروز نتاریج خیلی خوبی از آن گرفته ام.»

حامد نیک پی به همراه ارکستر فرزین فرهادی به زودی در چند کنسرت سراسری در کالیفرنیا دست به اجراهای زنده ای از آهنگ های آلبوم «دیوانه تر» خواهند زد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ