دوشنبه، بهمن ۱۱، ۱۳۸۹

فیروزه خطیبی-جایزه اول اتحادیه بازیگران سینما SAG به فیلم «نطق پادشاه» رسید


جایزه اول اتحادیه بازیگران سینما SAG به فیلم «نطق پادشاه» رسید
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Screenactorsawardcermoney-2011-1-31-114939679.html

فیلم بریتانیایی «نطق پادشاه» King's Speech جایزه اول «اتحادیه بازیگران سینما» Screen Actor's Guild را برای بهترین «آنسامبل» یا گروه بازیگران دریک فیلم را از آن خود ساخت. کالین فیرث، بازیگر نقش پادشاه انگلستان در این فیلم و «ناتالی پورتمن» بازیگر نقش یک رقاص باله در فیلم «قوی سیاه» جوایز بهترین بازیگران مرد و زن سال SAG را به دست آوردند.

دو جایزه اخیر یک بار دیگر فیلم «نطق پادشاه» را به عنوان برنده احتمالی جایزه اسکار درصدر فهرست نامزدهای این جوایز قرار می دهد که روز ٢٧ فوریه طی مراسمی در لس آنجلس به برندگان آن اهدا خواهد شد. این درحالی است که اغلب دست اندرکاران انتظار داشتند جایزه بهترین گروه بازیگران جوایز «سگ» به فیلم «شبکه اجتماعی» اهدا شود.

جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن سال به «ملیسا لیو» برای بازی در فیلم «مشت زن» داده شد در حالی که بازیگر دیگر این فیلم «کریستیان بیل» نیز جایزه بهترین بازیگر مرد یک نقش مکمل را به دست آورد. به این صورت این دو بازیگر نیز یک قدم به دریافت جوایز اسکار بهترین بازیگران نقش مکمل اسکار نزدیک تر شده اند.

فیلم «نطق پادشاه» با ١٢ نامزدی جوایز اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد برای «کالین فیرث» از شش ماه گذشته و از آغاز نمایش آن درجشنواره های مختلف جهانی جوایز سینمایی گوناگونی را به دست آورده است. کالین فیرث در فیلم نقش جورج ششم، پدر ملکه الیزابت را بازی می کند که پش از رسیدن به مقام پادشاهی در دهه سی میلادی می کوشد تا مشکل لکنت زبان خود را برطرف کند. این بازیگر بریتانیایی در نطق کوتاه پس از دریافت جایزه خود به حاضران گفت:«تا امروز و تا لحظه دریافت جایزه اتحادیه بازیگران سینما هنوز هم باور نکرده بودم که این جوایز واقعا به من داده شده است.

کالین فیرث درادامه با بیانی طنزآمیز گفت:«من همیشه کارت عضویت اتحادیه بازیگران سینما را به همراه دارم. چون براق و قشنگ است. وقتی شما در انگلستان بزرگ می شوید هرگز فکر نمی کنید یک روز بتوانید صاحب چنین کارتی باشید. برای همین هم من این کارت را به همه نشان می دهم و گاه حتی سعی می کنم با آن وارد یک کلوپ شبانه خصوصی یا یک اداره دولتی بشوم یا حتی توجه خانم ها را به خودم جلب کنم. البته این اتفاق هرگز نیافتاد.»

بسیاری از برندگان ضمن قبول جایزه خود از اتحادیه بازیگران سینماو حمایت های آن از هنرمندان تقدیر کردند. ناتالی پورتمن که برای ایفای نقش یک بالرین در فیلم «قوی سیاه» برنده جایزه بهترین بازیگر زن سال شده است گفت:«من از یازده سالگی به کار بازیگری در سینما اشتغال داشته ام. اتحادیه بازیگران سینما از همان زمان از من مراقبت و مواظبت کرده است. آن ها مواظب بودند که من به عنوان یک بازیگر خردسال سینما زیاد کار نکنم و به خصوص از درس هایم عقب نیفتم.»

کریستیان بیل نیز که گمان می رود جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد «اسکار» را هم برنده شود در فیلم «مشت زن» نقش «دیکی اکلند» را بازی می کند. مشت زنی که به خاطر اعتیاد به مواد مخدر شانس حرفه ای شدن در ورزش بوکس را ازدست میدهد. در مراسم اهدای جوایز «سگ» شب گذشته در لس آنجلس، «اکلند» به دعوت «کریستیان بیل» برای چند لحظه بر روی صحنه آمد. کریستیان بیل درسخنان قبولی جایزه خود به حاضران که اغلب آن ها را بازیگران سینما تشکیل می دادند گفت:«من عاشق بازیگری هستم. عاشق این حرفه و کاری که انجام می دهم و گاه البته فکر می کنم چه شغل مضحکی است. یعنی خیلی شبیه بازی های بچه ها درعالم بچگی است. اما گاهی اوقات هم فکر می کنم واقعا چه کار پرمعنا و عمیقی است این که ما خودمان را جای یک نفر دیگر می گذاریم ومن فکرمی کنم بدون این کار و بدون احساس شفقتی که در آن وجود دارد زندگی بی معنی می شود.»

«ملیسا لیو» برنده بهترین بازیگرزن نقش مکمل جوایز سینمایی «سگ»، دو سال پیش برای ایفای نقش اول «رودخانه یخ زده» Frozen River نامزد جایزه اسکار شده بود. این بازیگر ٥٠ ساله پیش از آن هم با شرکت در چند فیلم تلویزیونی از معروفیت نسبی برخوردار شد اما بازی در فیلم «مشت زن» یک بار دیگر او را به یک چهره مطرح سینمایی تبدیل کرده است.

«ملیسا لیو» که تا لحظاتی پس از دریافت جایزه خود در حالت شک و ناباوری به سر می برد وقادر به سخن گفتن نبود به حاضران گفت:«من وقتی حرف هایم را یک نفر دیگر می نویسد خیلی راحت تر صحبت می کنم.»

بتی وایت بازیگر ٨٩ ساله قدیمی که اخیرا یک بار دیگر درفیلم های کمدی تلویزیونی به معروفیت رسیده و از محبوبیت زیادی برخوردار است جایزه بهترین بازیگر زن کمدی یک فیلم تلویزیونی را برای بازی در سریال «داغ در کلیولند» Hot In Cleveland از آن خود ساخت. الک بالدوین برای پنجمین سال پیاپی جایزه بهترین بازیگر کمدی مرد سال را برای ایفای نقش اول در سریال «سی راک» به دست آورد و گروه بازیگران سریال «خانواده مدرن» جایزه بهترین بازیگران یک سریال تلویزیونی در رده بندی کمدی جوایز «اتحادیه بازیگران سینما» را به خود اختصاص دادند. «استیو بوشمی» بازیگری که اخیرا جایزه گلدن گلوب را هم به دست آورد، جایزه بهترین بازیگر یک سریال دنباله دار تلویزیونی را برای ایفای نقش اول «امپراطوری اسکله چوبی» Boardwal Empire دریافت کرد. نخستین قسمت این سریال توسط مارتین اسکورسیزیز کارگردانی شده بود که شنبه شب گذشته جایزه «سندیکای کارگردان های سینمای آمریکا» را هم به دست آورد. آل پاچینو نیز برنده جایزه بهترین بازیگر یک فیلم تلویزیونی برای ایفای نقش دکتر کیورکیان یا دکتر مرگ درفیلم «شما جک را نمی شناسید» شد.

جایزه یک عمر دست آوردهای هنربازیگری جوایز SAG به ارنست بورگناین بازیگر قدیمی که در بیش از ١٤٠ فیلم سینمایی و تلویزیونی از جمله «دوازده مرد خشن» و «مارتی» بازی داشته است اهدا شد.





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ