چهارشنبه، اسفند ۱۱، ۱۳۸۹

دونالد ساترلند صاحب ستاره ای دربلوار هالیوود شد


دونالد ساترلند صاحب ستاره ای دربلوار هالیوود شد
http://www.voanews.com/persian/news/arts/DonaldSutherland-2011-3-2-117293083.html

دوهفته پیش وقتی دونالد ساترلند شنید که قرار است ستاره ای هم به نام او در پیاده روی بلوار معروف هالیوود گذاشته شود، از خوشحالی در پوست خودش نمی گنجید. به خصوص که این ستاره درست درکنار ستاره پسرش – کیفر ساترلند – بازیگر معروف سریال تلویزیونی ٢٤ قرار بگیرد.

امروز چند روزی پس از اجرای یک مراسم ویژه در هالیوود، دونالد ساترلند بازیگر٧٥ ساله فیلم های برجسته ای چون «مش» MASH ساخته رابرت آلتمن، «الان نگاه نکن» Don't Look Now ساخته نیکلاس روگ، ١٩٠٠ ساخته برناردو برتولوچی و کازانوا به کارگردانی فدریکو فلینی هنوز هم نمی تواند از نمایش خوشحالی خود دراین مورد جلوگیری کند.

ساترلند می گوید:«وقتی به سن و سال من می رسید از همیشه مهم تر می شود که افراد شما و کارهایتان را بیاد بیاورند. بخصوص که این ستاره کنار ستاره پسرم کیفر قرار گرفته است و من خیال دارم هرازچندی به اینجا بیایم و از این ستاره ها دیدن کنم.»

دونالد ساترلند که این روزها با یک ریش توپی خاکستری و موهایی نسبتا بلند و نقره ای رنگ در انظار حاضر می شود به نخستین روزهای خود درهالیوود و به بیش از پنج دهه پیش باز می گردد.

درسال ١٩٦٧ و زمانی که ساترلند کانادائی تبار در لندن مشغول به کار بود ، یکی از همکارانش برای او پیغام می فرستد که «اگر بتوانی خودت را به هالیوود برسانی اینجا یک کاری منتظر توست». این کار بازی در فیلم «جدایی» با شرکت «جیم براون» و «جین هاکمن» بود. دانالد ساترلند که در آن زمان با شرلی داگلاس بازیگر تئاتر و سینما ازدواج کرده بود می گوید:« این موقعی بود که ما هیچ پولی نداشتیم و من فورا تلفن زدم به کریستوفر پلامر، هنرپیشه ای که با هم در فیلم «ادیپ شاه» بازی کرده بودیم. او را که در استراتفورد کانادا مشغول کار بود از خواب بیدار کردم. از او ١٥٠٠ دلار قرض کردم و دوتا بلیت هواپیما برای خودم، شرلی، پسر بزرگ ترم تام و کیفر و خواهر دوقلوی او راشل خریدم. دوقلوها در آن موقع سه یا چهارماهه بودند. من وقتی از هواپیما پیاده شدیم یک بارانی به تن داشتم و کیفر را بغل کرده بودم. در همان لحظه ورود به محوطه فرودگاه لس آنجلس، کیفر روی بارانی من قی کرد.»

ساترلند درادامه این داستان می گوید:«به مامورگمرک که رسیدیم او از من پرسید چه مدتی در آمریکا خواهید ماند؟ و من جواب دادم یک ماه اما پسرم «تام» فریاد زد: «توکه گفته بودی برای همیشه اینجا می مونیم.»

ساترلند که تازه ترین فیلم سینمایی او به نام «عقاب» همین روزها بر روی اکران سینماها خواهد آمد می گوید:«هنوزهم در روز اول هرکار تازه ای دچار ترس و دلهره می شم.»

وقایع فیلم «عقاب» در سال های ١٤٠ پس از میلاد مسیح در انگلستان به وقوع می پیوندد. در آن زمان دلاور جوانی درصددبرمی آید تا ازاسرار ناپدید شدن پدرش در سرزمینی که امروزه اسکاتلند خوانده می شود پرده بردارد. دونالد ساترلند در این فیلم نقش عموی این پسر جوان را برعهده دارد.

کارگردان فیلم «عقاب»، مک دونالد به خبرنگاران می گوید: «دونالد ساترلند درجریان فیلمبرداری اسم یک یک کارکنان را می دانست و آن ها را با نام صدا می زد و آخرسر هم برای هرکدام یک هدیه کوچک همراه با یک کارت سپاسگزاری فرستاد.»

دونالد ساترلند می گوید در روزهای اول بازیگری هرگز از این عادت ها نداشته است چرا که در آن روزها به شدت دچار خودمحوری و حتی خودپسندی هایی بیجا بوده است :«اما واقعیت این است که ما همه برابرهستیم و داریم روی یک پروژه با هم کار می کنیم. من برای یکایک همکاران احترام زیادی قائلم.»

نخستین نقشی که ساترلند را به معروفیت رساند، نقش «هاوکی» در فیلم «مش» بود. اما ساترلند می گوید این رابرت آلدریچ کارگردان فیلم «دوازده مرد خشن» بود که در سال ١٩٦٧ مسیرزندگی او را برای همیشه عوض کرد: «ما سرفیلم برداری بودیم و من به عنوان یک بازیگر بدل استخدام شده بودم تا اگر اتفاقی برای یکی از بازیگرها افتاد نقشش را من بازی کنم. بازیگران متشخصی چون چارلز برانسون، لی ماروین و جان کاساویتیس در این فیلم بازی می کردند. یک روز سرفیلمبرداری «کلینت واکر» یکی از این مردان خشن بلند شد و به کارگردان گفت: آقای آلدریچ من به عنوان یک بازیگرسرشناس هالیوود حاضرنیستم در این قسمت از فیلم به عنوان نماینده سرخپوست ها در یک نقش احمقانه بازی کنم و وانمود کنم که یک سرلشگرم. آلدریچ بلافاصله به من اشاره کرد و گفت: هی..تو ..با او گوش های بزرگ. این نقش را تو بازی کن.»

ساترلند می گوید دست اندرکاران فیلم «مش» پس از دیدن فیلم «دوازده مرد خشن» از او دعوت کردند تا درفیلم آن ها بازی کند:«البته رابرت آلتمن نمی خواست این نقش را به یک کانادایی بدهد اما آخرسر راضی شد و اسم مرا هم پیش از اسم همه هنرپیشه های فیلم روی تیتراژفیلم گذاشت.»





iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ