چهارشنبه، مرداد ۱۹، ۱۳۹۰

بهروز وثوقی: به موفقیت فیلم آخرین شعر کرگدن بسیار امیدوارم


بهروز وثوقی: به موفقیت فیلم آخرین شعر کرگدن بسیار امیدوارم
http://www.voanews.com/persian/news/arts/RhinoPoetryBehruzVossoughi-2011-8-9-127392713.html

آخرین شعر کرگدن، فیلم تازه بهمن قبادی فیلمساز سرشناس با بازیگری بهروز وثوقی، بازیگر برجسته و ستاره فیلم های سینمای پیش از انقلاب، مونیکا بلوچی بازیگر فرانسوی و آرش، خواننده ایرانی که قرار است در سال ٢٠١٢ اکران شود این روزها در دست تدوین است و مراحل آخر تهیه را می گذراند.

ماه ها پیش و هنگامی که در شب بزرگداشت بهروز وثوقی، چهره اسطوره ای سینمای ایرانی پیش از انقلاب، بهمن قبادی، فیلمساز برجسته بر روی صحنه رفت و از بهروز وثوقی به عنوان قهرمان دوران کودکی خود نام برد و او را دلیل اصلی عشق خود به حرفه سینماگری خواند، همانجا به تماشاگران مژده داد که به زودی فیلمی را با شرکت بهروز وثوقی خواهد ساخت.

از آنجایی که در آن زمان بهمن قبادی هنوز در ایران فیلم می ساخت ودرواقع مشغول تدوین فیلم «هیچکس از گربه های ایرانی خبر ندارد» بود، به سختی می شد باورداشت که روزی این واقعه عملا اتفاق بیافتد و بهروز پس از سال ها ممنوع الچهره بودن در سینمای ایران در فیلمی از ساخته های بهمن قبادی شرکت کند.

اما دست سرنوشت به زودی قبادی را در شرایطی قرار داد که به دنبال اکران فیلم «گربه ها» در خارج از کشور، برای همیشه ترک وطن کرده و زندگی در خارج را انتخاب کند. درهمین حال بهمن قبادی به وعده خود وفا کرد و دست به ساختن فیلمی به نام «آخرین شعر کرگدن» با شرکت بهروز وثوقی، این بازیگر افسانه ای فیلم هایی چون رضا موتوری، قیصر، بلوچ و گوزن ها زد و چندی بعد این فیلم در ترکیه کلید خورد.

بهروزوثوقی درباره آشنایی خود با بهمن قبادی می گوید:« چهارسال پیش ازهمان اولین دیداردر لس آنجلس از شخصیت ساده و بی تکلف او خوشم آمد. آنجا هم بهمن یک بار دیگر گفت که به دنبال موقعیت مناسبی است تا با هم کار مشترکی انجام بدهیم. یک سال بعد از ایران به من زنگ زد و گفت دارم مقدمات اون فیلم را فراهم می کنم.»

بهروز می گوید:«بهمن دوسه خط داستانی داشت که آن ها را با من در میان گذاشت و من یکی از آن ها را خیلی پسندیدم. گفت روی آن کار می کنم اما این روزها خیلی با فیلم هیچکس از گربه های ایرانی خبرندارد درگیرم. باید اول آن را تمام کنم.»

چندی بعد قبادی قصه فیلم را به وزارت ارشاد اسلامی می برد اما برای آن مجوزی صادر نمی شود. بعدها وقتی بهمن با فیلم گربه ها به خارج آمد و فیلمش در جشنواره کن برنده شد تصمیم گرفت که فیلم آخرین شعر کرگدن را در خارج از ایران بسازد و دیگر به ایران باز نگردد.

بهروز وثوقی می گوید:«من و بهمن مرتب با هم در تماس بودیم اما احساس می کردم بخاطر ساختن این فیلم کلی برنامه هایش به هم خورده و ناچار بازگشت به ایران را هم فعلا فراموش کرده است. به او گفتم بهمن جان! من نمیخواستم موجب دردسر و ایجاد اشکالات بشوم. اما او به من گفت مثل اینکه فراموش کرده ای که تو قهرمان من و دلیل و بهانه روی آوردن من به عالم سینما بوده ای.»

ماه ها پس از این گفتگو، قبادی از ترکیه به بهروز وثوقی تلفن می زند و از او می خواهد که به ترکیه بیاید تا فیلمنامه را با هم بخوانند. بهروز در این مورد می گوید:«وقتی وارد فرودگاه استانبول شدم دیدم فیلمنامه ای در کار نیست و بهمن همه چیز را در مغزخودش دارد ..من تا آن زمان با چنین موردی روبرو نشده بودم. همیشه عادت داشتم فیلمنامه را از قبل بخوانم اما به خاطر اعتقاد و باوری که به بهمن و کار او داشتم پذیرفتم که با همین شیوه کاری به همکاری با او ادامه بدهم.»

بهمن قبادی با «مونیکا بلوچی» هنگام دریافت جایزه سینمایی «کن» در جریان این رویداد هنری در جنوب فرانسه آشنا شده بود. مونیکا به او گفته بود شیوه کار او را دوست دارد و مایل است در یکی از فیلم های او بازی کند. آقای وثوقی در این مورد می گوید:«من و بهمن درباره بازیگران دیگر فیلم حرف زده بودیم و او سرانجام تصمیم گرفت به دنبال مونیکا بلوچی این بازیگر سرشناس اروپایی برود. البته در ابتدا خیلی نگران دستمزد بالای او بود ولی مونیکا با سخاوت ومهربانی و بخاطر باوری که به کار بهمن قبادی داشت از دریافت یک دستمزد بالا صرفنظرکرد وبه او گفت:«برای من قصه فیلم وشیوه کار تو مهم است.»

مونیکا بلوچی هم در آن زمان یک ماه فرصت خواسته بود تا کارهای نیمه تمام خود را بپایان ببرد و سرانجام دراستانبول با بهروز وثوقی، این بازیگر پرآوازه ایرانی آشنا شد. بهروز در مورد این ملاقات می گوید:«مونیکا بر روی سایت های اینترنتی مختلف فیلم های مرا تماشا کرده بود و با سوابق کارم آشنا بود و درهمان نخستین برخورد به من گفت که با شوق آماده است تا در این فیلم شرکت کند.»

فیلم آخرین شعر کرگدن در ابتدای کار با کندی پیش می رفت چون سرمایه و امکانات کافی دراختیار بهمن قبادی نبود:«او با فضای ترکیه آشنایی کافی نداشت و خلاصه مشکلات زیادی وجود داشت که ما با آن ها کنار آمدیم و همگی ازجمله هنرپیشه های ترک فیلم با شور و شوق و هیجان جلوی دوربین رفتیم.»

اغلب صحنه های فیلم «آخرین شعر کرگدن» در زمستان اتفاق می افتد:« از طرفی سرما کولاک می کرد از سوی دیگر مونیکا بلوچی برای کار بعدی بایستی عازم فرانسه می شد و برخی صحنه ها هم که باید در کنار دریا گرفته می شد با امکانات فیلمسازی درترکیه هماهنگی نداشت و قرار شد آن صحنه ها را در«برلین» فیلمبرداری کنیم.»

بهروز وثوقی که نقش تازه خود را در آخرین شعر کرگدن بسیار دوست می دارد درباره کاربا قبادی می گوید:«کار بهمن برایم کاملا تازگی داشت. شیوه ای متفاوت و در عین حال هنرمندانه که البته هم برای من و هم برای مونیکا عجیب بود. ولی به مرور به این شیوه های کاری عادت کردیم و حتی از آن لذت بردیم. شیوه ای فی البداهه ..به هرحال همه لحظات کار در ذهنم باقی مانده خاطره های قشنگی که فراموشم نمی شود و به موفقیت این فیلم هم بسیار امیدوارم.»


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ