چهارشنبه، آبان ۱۱، ۱۳۹۰

فيروزه خطيبی-بررسی مواضع محمدرضا شجریان پس از مصاحبه اخیر او با صدای آمریکا


فيروزه خطيبی-بررسی مواضع محمدرضا شجریان پس از مصاحبه اخیر او با صدای آمریکا
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Shajarian-2011-11-2-133092038.html

بنا بر گزارش خبرگزاری فارس، صحبت های اخیر محمدرضا شجریان در لندن در گفتگویی با مصاحبه گر برنامه بخش فارسی تلویزیون صدای آمریکا بررسی می شود.

بر اساس این گزارش کارشناس برنامه «رادیو گفت و گو» به خبرنگار رادیو و تلویزیون باشگاه خبری فارس گفته است:«موضوع امروز رادیو گفت و گو بررسی مواضع اخیر محمدرضا شجریان درباره نسبت اسلام وهنر است و اینکه چرا شجریان بعد از حدود ٥ دهه فعالیت هنری که بخش عمده‌ای از این فعالیت در همگرایی با دیانت بوده است، اخیرا مواضعی را اتخاذ کرده است که بوی اسلام گریزی می‌دهد؟»

بنا بر اظهارات علی جعفری که کارشناسی برنامه «رادیو گفت و گو»را برعهده دارد، در این برنامه، ستار هدایت‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رضا مهدوی استاد دانشگاه و عضو مرکز موسیقی حوزه هنری و محمد گلریز خواننده به ارائه دیدگاه‌های خود در پاسخ به سخنان شجریان خواهند پرداخت.

علی جعفری گفته است:«شجریان اخیرا در مصاحبه با شبکه صدای آمریکا VOA فارغ از مواضع ضد انقلاب، مواضعی با ضدیت اسلام و هنر گرفته است.»

علی جعفری به ویژه در مورد دیدگاه ها شجریان در رابطه با زنان خواننده اظهار داشته است که :«این مواضع آقای شجریان زمانی مهم می‌شود که ایشان در کنار حرف‌های اخیرشان درباره لزوم خوانندگی و آوازه‌خوانی زنان نیز صحبت‌هایی کرده‌اند»

گفتگوی اخیر محمدرضا شجریان در جریان کنسرت اخیر این خواننده به همراه گروه شهناز در «ساوت بنک سنتر» Southbank Center لندن انجام شده است. کنسرتی که بیش از ٢٧٠٠ تماشاگر ایرانی در آن حضور داشته اند و ضمن اجرای آن دختر استاد شجریان، «مژگان» نیز ترانه هایی را اجرا کرده است.

بیژن فرهودی، خبرنگار تلویزیون بخش فارسی صدای آمریکا در لندن ضمن اشاره به عنوان مصاحبه ای که در «تایمز لندن» با محمدرضا شجریان شده است می گوید: «روزنامه تایمز لندن نوشته است محمدرضا شجریان در کشور خود از فعالیت محروم است و به خبرنگار تایمز می گوید که چرا موسیقی اش هرگز قربانی استبداد نخواهد شد.»

شجریان در رابطه با این موضوع به خبرنگار صدای آمریکا می گوید: «استبداد در ذات در جامعه منفوره حالا به هرشکلی که میخواهد باشد. موسیقی من زبان حال مردمم بوده. اگه استبداد در مقابل مردم باشه ،هم آن در مقابل منه و هم من در مقابل آن قرار گرفته ام. بخواهم و نخواهم در مقابل استبدادم. چون با مردم زندگی می کنم. وقتی مردم خوش اند من هم خوشم.»

صدای آمریکا:«علت محرومیتتون از برگزاری کنسرت در ایران چیست؟»

شجریان: «چیزی نگفته اند به من. ولی خوب مجوز نمیدن. می دانید برای مجوز گرفتن برای یک کنسرت در ایران شما باید حداقل از پنج جای مختلف اجازه بگیرید. در وحله اول ارشاد تهران. برای شهرستان باشه، ارشاد شهرستان هم هست. بعد پلیس. اداره اماکن. هنرمند که با اداره اماکن سر و کار نداره. اداره اماکن با مکان ها سر و کار داره به ما چه مربوطه؟ بعد امام جمعه است. کافی امام جمعه بگه آهای این ها چیه؟ تعطیله. ببینید آسیب پذیری کنسرت درمملکت ما. به علت اینه که این ها روی خوشی با موسیقی و هنرموسیقی و هنرمندان ندارند مگر اینکه دربست در اختیار آنها باشید که من نیستم.»

صدای آمریکا: «پانزدهم شهریور ٨٨ یک مصاحبه ای در هانوفر آلمان با شما داشتم شما گفتید این ها می توانند مملکت را کنترل کنند اما نمی توانند اداره کنند.»

شجریان:«الان هم وضعیت به همان شکله و اگه ادامه پیدا کنه، کنترل هم دیگه نمیتوانند بکنند.»

صدای آمریکا :« استاد شجریان آیا با توجه به این صحبت هایی که در یکی دوسال اخیر کرده اید در مصاحبه ها تون نگران سلامتی خودتان در ایران نیستید؟»

شجریان:«اصلا. من زندگیم رو کردم. سی و سه سالش هم با این بدبختی گذشته. لطفی نداره زندگی برام. ولی من سعی می کنم وظیفه ای که دارم را انجام بدم. همانطور که فردوسی زبان من رو نجات داد من هم باید موسیقی این مملکت رو نجات بدم. تا الانش هم موفق بوده ام.»

صدای آمریکا:«استاد شجریان شما در کنسرت هایتان در خارج از کشور فرصتی می دهید به فرزندتان «مژگان» که تصنیف خوانی بکند با شما. این {کار} در ایران امکان پذیر نیست. آیا این پیامی است برای کسانی که مخالف این کار در ایران هستند؟»

شجریان:«ما یک حقیقتی را می خواهیم به کرسی بنشانیم. صدای زن بخشی از موسیقی ماست. شما یک ساز رو ببینید چند تا سیم داره. هر سیمی کاری می کند هر کدام از سیم ها را در بیاوریم بخشی از صدا ها را نداریم. ما به کسی نمی خواهیم دهن کجی بکنیم. ما کار خودمون را باید بکنیم.»

آقای شجریان در ادامه این سخنان به صدای آمریکا می گوید:«با همه اینکه طفلکی ها {زنان} هیچ راهی برای ارائه در ایران ندارند بخاطر عشق و انگیزه ای که دارند می آیند در کلاس ها کار می کنند. چه ساز بزنند چه آواز بخوانند. کارشان را دنبال می کنند. و خوب این خیلی ارزشمنده که این طایفه ای که تا این حد مورد بی مهری هست اینطور با عشق و علاقه دنبال می کند کارش رو. و من هم تا جایی که بتوانم حمایت می کنم از خواسته این طایفه. این خانم ها و دخترخانم ها.»

در پایان این سخنان شجریان درمورد سرنوشت آینده موسیقی ایران به صدای آمریکا می گوید: «وقتی مردم احساس کنند موسیقی شان مورد تهدید قرار گرفته و به خطر افتاده از آن خیلی خوب حفاظت می کنند.»


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ